lördag 12 oktober 2013

Att diskutera med antifeminister

Jag tycker att diskussion är det viktigaste som finns, vi måste förändra världen omkring oss och det gör vi genom att diskutera och upplysa.
Tyvärr är diskussion svårt, jag är inte överdrivet bra på att diskutera då jag mest blir ledsen. Kanske är det jag som gör fel som försöker prata med de som verkligen förtrycker och tycker att det är helt ok, då de ofta är så inpräntade i sitt sätt att de inte kommer sluta att "försvara sig" och faktiskt ha en givande diskussion.

För det är det som jag tycker är absolut farligast när man diskuterar, att man slutar lyssna, tänka och ge motargument och istället blir personligt förolämpad och börjar försvara sig. Jag får faktiskt själv ta ett djupt andetag då och då för att inte göra detta.
Precis som att bli arg, vilket jag också är väldigt trött på, varför får jag inte bli skitarg när nån snubbe tycker att jag är mindre värd och ger "argument" som "get back to the kitchen". Men jag gör allt i min makt för att inte bli arg så de börjar försvara sig istället.

Trots detta får jag om och om igen höra att jag "ger feminister dåligt rykte" och "inte går att diskutera med" för att jag är så arg. Trots att det är de som högljutt lägger ord i min mun som jag inte ens har sagt eller börjar klaga på att jag har missat en tangent eller stavat fel.

Jag gör allt i min makt för att vara sansad, korrekt och faktabaserad när jag diskuterar men ändå är jag tydligen "arg". Och varför får jag inte vara arg? Jag önskar att jag bara kunde få vara arg och hatahatahata. Men jag är inte så, blir jag nått så blir jag ledsen, förtvivlad och frustrerad. Jag tror att världen är god, men den gör allt för att motbevisa mig. Jag älskar alla som kämpar mot förtryck, alla som inte bara tänker "jag har det bra" utan också "hur kan jag göra så alla andra också har det bra?". Och kärleken för dessa personer är större för mig än vad hatet mot de som bara bryr sig om sig själva och allt som är som dem.


Jag är förövrigt trött på "Du ger feminister dåligt rykte" argumentet som egentligen betyder "jag tar till shame kortet för jag har inga motargument kvar.
"Du ger feminister dåligt rykte" betyder egentligen nu vill jag att du håller käften och återvänder till tysta flickan rollen så jag får utföra mitt förtryck ifred.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar